پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 251067
رنگ و بوي خرده‌فرهنگ‌ها در چهارمحال و بختياري/ اينجا لر، فارس و ترک فرقي ندارند، همه با هم برادرند
تاریخ انتشار : 1400/08/10 16:24:08
نمایش : 1252
زندگي کوچ‌نشيني و آيين و فرهنگ بختياري، فارسي و قشقايي همراه با لباس‌هاي فاخر هر قوميت، خصوصيات اخلاقي، آيين‌هاي محلي در کنار گويش‌هاي لري، فارسي و ترکي، تنها بخشي از اصالت فرهنگي ديار چهارمحال و بختياري است.
به گزارش پايگاه خبير تحليلي پيرغار به نقل از جهانبين نيوز؛ زندگي کوچ‌نشيني و آيين و فرهنگ بختياري، فارسي و قشقايي همراه با لباس‌هاي فاخر هر قوميت، خصوصيات اخلاقي، آيين‌هاي محلي در کنار گويش‌هاي لري، فارسي و ترکي، تنها بخشي از اصالت فرهنگي ديار چهارمحال و بختياري است.
 
آداب و رسوم بين قوميت‌هاي مختلف در چهارمحال و بختياري تنوع و جذابيت خاصي را در اين استان ايجاد کرده است.
 
علاوه بر همه اين زيبايي‌هاي فرهنگي زندگي مسالمت‌آميز و توام با احترام سه قوميت فارس، ترک و لر در چهارمحال و بختياري از ديگر موارد قابل‌توجه در جامعه‌شناسي و مردم‌شناسي اين استان است.
 
به‌جز سه قوميت لر، ترک و فارس در چهارمحال و بختياري قوميت‌هاي ديگري نيز وجود دارد که تعداد آن‌ها قابل‌توجه نيست و علي‌رغم نام شهرکرد، در اين استان قوميت کردي وجود ندارد مگر به تعداد انگشت‌شمار.

 
 
ترک‌هاي چهارمحال و بختياري، ترک‌هاي قشقايي شيرازي هستند
 
يکي از اهالي ترک‌زبان اهل چهارمحال و بختياري در گفت‌وگو با جهانبين نيوز؛ اظهار کرد: اين استان به چهار بخش لار، کيار، ميزدج و گندمان تقسيم شده است، زبان مردم در اين مناطق فارسي، لري و ترکي است.
 
احمدي ادامه داد: در چهارمحال و بختياري مردمان ترک‌زبان نيز زندگي مي‌کنند براي مثال روستاهايي مثل کاکلک، هرچگان، پيربلوط، سودجان، مرغملک، بارده، و... و شهرهايي مثل سامان، بن و... همگي ترک‌زبان هستند.
 
اين مرد اهل چهارمحال و بختياري عنوان کرد: اهالي ترک‌زبان يا لر زبان در اصل فارسي صحبت مي‌کنند اما زبان مادريشان ترکي يا لري است.
 
وي خاطرنشان کرد: اکثر ترک‌زبانان چهارمحال و بختياري از ترک‌زبانان قشقايي شيرازي هستند.
 
احمدي اضافه کرد: به گفته بزرگان و گذشتگان ترک‌زبان، ترک‌هاي قشقايي ساکن خرم‌آباد و شيراز هستند، يک بخشي از ترک‌هاي قشقايي نيز از دره شوريده شيراز به لردگان مهاجرت کردند و در اين شهر سکني گزيدند.
 
 
بختياري‌ها، قوم کهن ايران‌زمين
 
يکي ديگر از اهالي لر زبان چهارمحال و بختياري در گفت‌وگو با جهانبين نيوز؛ اظهار کرد: بختياري‌ها از اقوام بسيار کهن ايراني هستند و آداب و رسوم و لباسي  که امروز به‌جامانده، ميراث ايشان از زمان ساسانيان و هخامنشيان است.
 
 وي افزود: بختياري‌ها در قديم عشاير بودند و زندگي کوچ‌نشيني داشتند، اين قوم تابستان‌ها در اين استان اُتراق مي‌کردند و زمستان‌ها به استان خوزستان و شهرهاي ايذه، انديمشک، شوشتر، مسجدسليمان و... کوچ مي‌کردند.
 
محمودي ادامه داد: ازجمله مناطق در چهارمحال و بختياري که اکثراً بختياري نشين بوده و سکونت اين قوم در آن از قدمت بسيار زيادي برخوردار است چغاخور، کوهرنگ، سه دهستان (لردگان، خانميرزا و فلارد) هستند.
 
وي عنوان کرد: بختياري‌ها در وطن‌پرستي و وطن‌دوستي مشهور هستند و از خداوند مي‌خواهيم هميشه اين آب و خاک را از شر دشمنان حفظ کند، ترک، لرد، کرد، عرب، فارس و... همگي اقوامي هستند که ملت ايران را تشکيل داده‌اند.

 
 
 
وجود تنوع فرهنگي گسترده در چهارمحال و بختياري
 
کيهاني جامعه‌شناس در گفت‌وگو با جهانبين نيوز؛ اظهار کرد: در چهارمحال و بختياري نسبت به برخي استان‌هاي که صرفاً يک قوم خاص را شامل مي‌شوند تنوع فرهنگي زيادي وجود دارد.
 
وي افزود: در چهارمحال و بختياري سه قوم متفاوت با سه فرهنگ کاملاً مجزا در کنار يکديگر زندگي مي‌کنند، البته به دليل شرايطي که در چند سال اخير ايجاد شده و گسترش ارتباطات و فضاي مجازي، فرهنگ‌ها به يکديگر نزديک‌تر شدند.
 
اين جامعه‌شناس با اشاره به اينکه سه قوم متفاوت در چهارمحال و بختياري در کنار هم زندگي مي‌کنند، ادامه داد: قوم بختياري يکي از اين قوميت‌ها است که بيشترين جمعيت اين استان را به خود اختصاص داده‌اند، سپس به لحاظ جمعيت فارس زبانان هستند و درنهايت نيز ترک‌زبانان که اکثراً ترک‌هاي قشقايي و اندکي ترک سلجوقي را شامل مي‌شوند.
 
 
فارس زبانان در چهارمحال و بختياري نيز با لهجه‌ها و گويش‌هاي مختلف تکلم مي‌کنند
 
کيهاني عنوان کرد: پراکندگي اقوام مختلف در چهارمحال و بختياري، مشخص است، در لردگان، کوهرنگ، فارسان و کيار اغلب بختياري‌ها زندگي مي‌کنند، فارس زبانان در شهرهايي مثل شهرکرد، بروجن، فرخشهر و... زندگي مي‌کنند و ترک‌زبانان نيز در بن، سامان، هرچگان و... مستقر هستند.
 
وي خاطرنشان کرد: حتي فارس زبانان در چهارمحال و بختياري نيز با لهجه‌ها و گويش‌هاي تقريباً مختلفي تکلم مي‌کنند، براي مثال مردم شهرکرد فارسي را به يک لهجه خاصي صحبت مي‌کنند و در فرخشهر فارسي با چندين لهجه به کار برده مي‌شود.
 
اين جامعه‌شناس اضافه کرد: نکته‌اي که در چهارمحال و بختياري قابل‌توجه است و زندگي راحت و بدون دغدغه مردم از اقوام مختلف در کنار يکديگر در اين استان است که کاملاً يک هماهنگي زيبايي را ايجاد کرده است.
 
 
هيچ اختلاف يا برتري نژادي يا قوميتي در بين اقوام مختلف چهارمحال و بختياري وجود ندارد
 
کيهاني بيان کرد: هيچ‌گونه اختلاف يا برتري نژادي يا قوميتي در بين اقوام مختلف چهارمحال و بختياري وجود ندارد و مردم با احترام در کنار يکديگر زندگي مي‌کنند.
 
وي تأکيد کرد: بعضاً به دليل نام شهرکرد، اين‌گونه تصور مي‌شود که قوميت کرد هم در چهارمحال و بختياري وجود دارد اين در حالي است به‌جز ترک، لر و فارس درصد بسيار کمي از ديگر اقوام در اين استان زندگي مي‌کنند و اگر هم باشد مهاجراني از استان‌هاي ديگر هستند.
 
اين جامعه‌شناس يادآور شد: اقليت‌هايي ديني مثل ارامنه نيز پيش از اين در چهارمحال و بختياري زندگي مي‌کردند که ديگر در اين استان حضور ندارند.
 
به گزارش جهانبين نيوز؛ قشقايي يا ايل قشقايي يکي از اتحاديه‌هاي ايل ايران است که ريشه‌اي ترک دارند، تقريباً همه ترک‌هاي قشقايي به زبان‌هاي ترکي اغوز غربي صحبت مي‌کنند.
 
مرکز اصلي استقرار ايل قشقايي استان فارس است که در استان‌هاي ديگري ازجمله کهگيلويه وبويراحمد (گچساران)، چهارمحال و بختياري (بروجن، سامان، کيان، جونقان، بلداجي، طاقانک و...)، خوزستان (هفتکل، قلعه تل)، اصفهان (قسمت‌هايي از سميرم، دهاقان، فريدن و لنجان) و بوشهر(دشتستان و دشتي) نيز پراکنده شده‌اند
 
همچنين مردم بختياري‌ها يا ايل بختياري از ديگر قوميت‌هاي موجود در چهارمحال و بختياري معمولاً در جنوب غربي ايران و در غرب چهارمحال و بختياري، شرق خوزستان، جنوب لرستان و غرب اصفهان زندگي مي‌کنند.
 
گويش  بختياري‌ها، بختياري يکي از گويش‌هاي زبان لري است و ايل بختياري از دو شاخه چهارلَنگ و هفت‌لَنگ تشکيل شده‌است.
 
درنهايت فارس زبانان چهارمحال و بختياري در شهرهاي شهرکرد، هفشجان، بروجن و فرخشهر و برخي ديگر مناطق ديگر اين استان زندگي مي‌کنند که با لهجه‌هاي دهکردي، هوشگاني، اورجني و قهفرخي که ريشه فارسي پهلوي دارد و در آن لغات ترکي و عربي زيادي وجود ندارد، تکلم مي‌کنند.
 
علاوه بر زبان، لباس، آيين‌ها، رفتارهاي اجتماعي، خصوصيات اخلاقي و... مربوط به هر قوميت در چهارمحال و بختياري نيز با يکديگر متفاوت است، همه اين‌ خرده‌فرهنگ‌ها باعث شده است تا اين استان از تنوع فرهنگي ويژه‌اي برخوردار باشد و به هر قسمتي از آن که سر بزني با مردماني با فرهنگي غني و زيبا آشنا مي‌شوي که با آغوشي باز و روي گشاده از مهمانان استقبال مي‌کنند.
 
انتهاي پيام/1031ج
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html